8 Eylül 2009 Salı

Bloklar I - Çizimdeki Baş Yardımcınız

Bloklar I - Çizimdeki Baş Yardımcınız



[AutoCAD 12 ve üzeri]

Bloklar Autocad kullanıcıların işlerini oldukça kolaylaştıran objelerdir. Bir çoğumuz Autocad’i aktif bir şekilde kullandığı halde neredeyse blokları hiç kullanmaz ve işlem süresini oldukça uzatır. Bu yazımda blokların ne işe yaradığı, çizim yaparken ne gibi kolaylıklar sağladığı ve nasıl kullanıldığına değineceğim.

Blok dediğimiz nesne çizimde bulunan objelerden seçtiklerimizin bizim belirlediğimiz bir noktaya göre referansıdır. Çizime yerleştirdiğimiz blokların sayısı çizimin dosya büyüklüğünü etkimez.

Örneğin bir bina çiziminde aynı pencereden 40 tane kullanıyorsanız bunların hepsini ayrı ayrı çizmek yada kopyala yapıştır yapmak, o pencere çiziminin dosya içinde 40 defa aynı yeri tutması demektir. Onun yerine çizdiğimiz pencereyi blok yapıp daha sonra o bloğu gerekli 40 yere yerleştirirsek, çizimde sadece bloğun tanımında bir pencerenin kapladığı yer kadar işgal edecektir. Yerleştirdiğimiz pencere sayısının çizimin büyüklüğüne nerdeyse hiç bir etkisi olmayacaktır. Bu şekilde çalıştığımız büyük çizimleri hafifletip daha kolay çalışılabilir hale getirebiliriz. Blok kullanmanın bir başka faydası da yeniden tanımlanabilmesidir. Örneğin söz konusu pencerelerde herhangi bir değişiklik olduğu zaman hepsiyle tek tek uğraşmanız gerekir. Oysaki blok yaptığımızda bloğun tanımında gerekli değişiklik yapıldığı zaman yerleştirilmiş diğer blokların hepsi otomatikman değişecektir.

Blokların işlevi sadece bunlarla sınırlı değil. Bir çok çizimde sürekli kullandığımız objeleri blok yapıp kendimize bir blok kütüphanesi hazırlayabiliriz. Bu şekilde yaptığımız çizimlerde işlerimiz oldukça hızlanacaktır.

Örneğin çizimlerinizde sürekli cıvatalar kullanıyorsanız bunları her seferinde çizmek yada başka bir çizimi açıp kopyala yapıştır yapmak yerine kendi hazırladığımız kütüphaneden kullanabiliriz.

Bloklar hakkında verdiğimiz bu kabaca bilginin ardından şimdi ayrıntılı olarak değinelim.

Çizim içinde bir blok tanımlamak için kullanacağımız komutun adı “BLOCK”.



Komutu çalıştırdığımız zaman Şekil.1 görülen blok tanım penceresi açılacaktır. Bu pencerede “Name” bloğa vermek istediğimiz isim. Örneğin bloğumuz bir cıvataysa M12x25 şeklinde olabilir. "Base point" alanı bloğun yerleşim noktasını belirlememiz için. Yerleşim noktası yaptığımız bloğu yerleştirirken referans noktamız olacaktır. "Objects" alanıysa tanımlayacağımız bloğun içinde bulunan objeleri seçmemiz için. Bu alanda bulunan 3 tane seçenek, seçtiğimiz objelerin blok yapıldıktan sonra ne olacağı ile ilgili. Retain seçeneği seçiliyse biz objeleri seçip blok yaptıktan sonra seçili objeleri olduğu gibi bırakır. "Convert to block" seçiliyse seçili objeleri bloğa çevirir. "Delete" seçiliyse seçilen objeleri çizimden siler. "Preview icon" kısmında bulunan seçenekler bloğu çizime yerleştireceğimiz sırada bir ön izleme görülüp görülmemesiyle ilgilidir. Ön izleme görülmesi blokları bir birinden ayırt etmek için oldukça faydalıdır. Bu şekilde Önce isim verip, gerekli objeleri seçip daha sonrada yerleşim noktasını belirleyerek kendi bloğumuzu tanımlaya biliriz.


Şekil.1

Yarattığımız Bloğu yeniden tanımlamak (Değiştirmek):



Bu komut yardımıyla daha önceden yarattığımız bir bloğun içerisinde istediğimiz değişikliği yapabiliriz. Yaptığımız bu değişiklik çizime yerleştirilmiş bütün bloklara yansıyacaktır. Yukarıda bahsettiğim pencere örneğindeki gibi aynı pencereden kırk tane varsa bir tanesini değiştirdiğimiz zaman bloğun tanımı değiştireceğimiz için çizimdekilerin hepsi birlikte değişecektir.

Komutu ilk çalıştırdığımız zaman bizden bir blok seçmemizi isteyecektir. Bloğu seçtiğimiz zaman Şekil.2 de görülen “Reference Edit” penceresi açılacak.


Şekil.4

Seçtiğimiz blok başka bir bloğun içersinde tanımlıysa şekildeki gibi hiyerarşik bir düzende görülecektir. Düzenlemek istediğimiz bloğu seçip ok butonuyla onaylayalım. Seçim işlemi tamamlandıktan sonra şimdide bloğun içinde bulunan objelerden düzenlemek istediklerimizi seçmeliyiz. Bu seçimi de tamamladıktan sonra Şekil.3 de görülen Refedit araç çubuğu ekranda belirecektir.


Şekil.3

  1. Boğun tanımına dışarıdan bir obje eklemek için.
  2. Bloğun tanımından bir objeyi çıkartmak için.
  3. Hiç bir değişiklik yapmadan blok düzenlemeden çıkmak için.
  4. Yaptığımız değişiklikleri kaydedip blok düzenlemeden çıkmak için.
Refedit araç çubuğu ekranda görüldükten sonra blok içerisinde istediğimiz değişiklikleri yapabiliriz. Değişiklikleri yaptıktan sonra yapılan değişikliklerin blok tanımına kaydedilmesi için 4. butona tıklamamız yeterli.

Bloklarla ilgili yazılarıma devam edeceğim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder